System zapewnienia jakości kształcenia
w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego
I. Polityka jakości kształcenia
Zgodnie z przyjętą misją i strategią Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, zwanej dalej Akademią, jako nowoczesnej uczelni technicznej kształcącej na wysokim poziomie kandydatów na żołnierzy zawodowych i studentów cywilnych, ciągłe monitorowanie i systematyczne doskonalenie jakości kształcenia oraz upowszechnianie kultury jakości w środowisku akademickim należą do działań priorytetowych. Polityka jakości kształcenia, wynikająca z misji i strategii Akademii, jest realizowana w Akademii poprzez wyznaczanie odpowiednich celów i standardów jakości, a także poprzez wdrożenie, ciągłe monitorowanie i doskonalenie wewnętrznego systemu zapewniania jakości. Dla zapewnienia sprawnej i skutecznej realizacji polityki jakości kształcenia wprowadza się poniższy „System zapewnienia jakości kształcenia w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego”, zwany dalej „Systemem jakości kształcenia”.
II. Cele polityki jakości kształcenia i zakres działania Systemu jakości kształcenia
§ 1
Celem polityki jakości kształcenia jest w szczególności:
- podnoszenie świadomości społeczności akademickiej na temat znaczenia stałego doskonalenia jakości kształcenia w procesie dydaktycznym w Akademii;
- doskonalenie programów studiów oraz metod dydaktycznych w celu coraz lepszego przygotowania absolwentów do wymagań zmieniającego się rynku pracy i służby żołnierzy zawodowych;
- doskonalenie programów kształcenia doktorantów oraz metod dydaktycznych w celu zapewnienia doktorantom optymalnych warunków do prowadzenia badań naukowych, przygotowania rozprawy doktorskiej i uzyskania stopnia naukowego doktora oraz rozwoju naukowego;
- spełnienie wymagań oceny programowej i kompleksowej określonych przez Polską Komisję Akredytacyjną (PKA) oraz Komisję Akredytacyjną Uczelni Technicznych (KAUT);
- stymulowanie rozwoju nowoczesnej infrastruktury dydaktycznej, zaplecza procesu dydaktycznego;
- promowanie innowacyjności w procesie kształcenia;
- podnoszenie rangi działalności dydaktycznej oraz budowa etosu nauczyciela akademickiego;
- stwarzanie motywacji do podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych;
- zwiększanie wpływu doktorantów, studentów i uczestników studiów podyplomowych na doskonalenie Systemu jakości kształcenia w Akademii;
- stymulowanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym m.in. z przedstawicielami pracodawców, w celu opiniowania programów studiów, w zakresie ich aktualności i zgodności z wymogami rynku pracy;
- doskonalenie jakości informacji dotyczącej oferty dydaktycznej oraz toku studiów w Akademii;
- promowanie działań na rzecz umiędzynarodowienia procesu kształcenia, w tym zwiększenia mobilności studentów, doktorantów i pracowników Akademii oraz realizacji programów studiów i programów kształcenia w językach obcych;
- podejmowanie działań korygujących i zapobiegawczych w procesie dydaktycznym;
- ciągłe doskonalenie Systemu jakości kształcenia w celu zapewnienia jego skuteczności dla poprawy działania procesu dydaktycznego;
- promowanie w społeczności Akademii kultury jakości.
§ 2
- Funkcjonowanie Systemu jakości kształcenia ma charakter ciągły i systematyczny, poprzez nieprzerwane zaangażowanie w jego realizację wszystkich jednostek organizacyjnych Akademii odpowiedzialnych za proces kształcenia w Akademii, interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych oraz absolwentów.
- Działaniem Systemu jakości kształcenia objęci są: pracownicy Akademii, doktoranci, studenci oraz uczestnicy studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych i doskonalących, a także innych form kształcenia.
- System jakości kształcenia ma charakter dwustopniowy i obejmuje:
- uczelniany System jakości kształcenia – mający na celu monitorowanie działalności jednostek organizacyjnych Akademii prowadzących działalność dydaktyczną, zwanych dalej „wydziałami” na rzecz doskonalenia jakości kształcenia, wymianę doświadczeń oraz inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć projakościowych wspólnych dla Akademii;
- wydziałowe Systemy jakości kształcenia – mające na celu wdrożenie uczelnianego Sytemu jakości kształcenia na wydziałach z uwzględnieniem misji wydziału i jego specyfiki.
- Systemem jakości kształcenia mogą być również objęte jednostki organizacyjne Akademii, które są zaangażowane w przygotowanie i prowadzenie procesu dydaktycznego, lecz nie prowadzą działalności dydaktycznej.
§ 3
- Zakres działania Systemu jakości kształcenia obejmuje w szczególności:
- monitorowanie i analizę formalno-prawnej strony procesu dydaktycznego w zakresie:
- poprawności budowy programów studiów oraz programów kształcenia w szkole doktorskiej,
- oceny spełnienia wymagań ustawowych dotyczących nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne,
- zgodności dokumentacji procesu dydaktycznego z obowiązującymi przepisami,
- potrzeby aktualizacji wewnętrznych aktów prawnych normujących tok studiów i tok kształcenia oraz sprawy socjalne studentów i doktorantów,
- oceny polityki rekrutacyjnej pod kątem właściwego doboru kandydatów na studia oraz kandydatów do szkoły doktorskiej, z uwzględnieniem zasady zapewnienia równości szans dostępu do studiów oraz do szkoły doktorskiej,
- oceny działania systemu potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych poza systemem studiów;
- okresowy przegląd i aktualizację programów studiów, programów kształcenia w szkole doktorskiej i programów studiów podyplomowych w zakresie odpowiednio:
- zgodności kierunku i profilu studiów z misją i strategią Akademii,
- zgodności kierunkowych efektów uczenia się z charakterystykami pierwszego i drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji,
- sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez studentów, doktorantów oraz uczestników kursów kwalifikacyjnych i doskonalących, a także innych form kształcenia, w tym zapobiegania plagiatom i ich wykrywania,
- poprawności działania systemu akumulacji i transferu punktów ECTS,
- sposobów wykorzystania monitoringu losów zawodowych absolwentów, w tym oceny przydatności osiągniętych efektów uczenia się w pracy zawodowej,
- doskonalenia programów studiów, programów kształcenia w szkole doktorskiej i programów studiów podyplomowych;
- ustalanie i monitorowanie przestrzegania normatywów procesu dydaktycznego w zakresie:
- analizy normatywów procesu dydaktycznego,
- przygotowania i zatwierdzania nowelizacji normatywów,
- oceny i porównania normatywów w Akademii;
- analizę warunków realizacji procesu dydaktycznego:
- coroczny przegląd stanu infrastruktury dydaktycznej,
- sprawdzenie i opracowanie metod doskonalenia jakości obsługi administracyjnej procesu dydaktycznego,
- ocenę warunków socjalnych studentów i doktorantów,
- porównanie warunków realizacji procesu dydaktycznego w Akademii w wiodących uczelniach krajowych i zagranicznych;
- monitorowanie pozostałych czynników wpływających na jakość kształcenia dotyczących:
- podnoszenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich,
- systemu premiowania wyróżniających się nauczycieli akademickich pracowników obsługujących proces dydaktyczny oraz studentów i doktorantów,
- poziomu informacji dotyczącej oferty dydaktycznej Akademii oraz toku studiów i toku kształcenia w szkole doktorskiej,
- wniosków z monitorowania karier zawodowych absolwentów Akademii,
- oceny poziomu mobilności studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
- promowania działań na rzecz umiędzynarodowienia procesu kształcenia,
- oceny działań wspierających działalność studencką i doktorancką, w tym: kół naukowych studentów i innych organizacji oraz stowarzyszeń studenckich i doktorantów,
- oceny działań ukierunkowanych na współpracę ze środowiskiem społeczno-gospodarczym, mającą na celu wspieranie procesu dydaktycznego i zapewnianie wysokiej jakości kształcenia;
- analizę funkcjonowania i opracowanie metod doskonalenia Systemu jakości kształcenia w zakresie:
- opracowania i monitorowania działania wydziałowych Systemów zapewnienia jakości kształcenia,
- przygotowania wydziałów i kierunków studiów do zewnętrznych akredytacji i oceny działania Systemu jakości kształcenia,
- przygotowania szkoły doktorskiej do zewnętrznej ewaluacji jakości kształcenia,
- przygotowania, realizacji i okresowego przeglądu planów poprawy działania Systemu jakości kształcenia, w tym oceny skuteczności tych działań;
- realizację zadań wynikających z rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego.
- Elementy Systemu jakości kształcenia obejmują w szczególności:
- analizę okresowych ocen nauczycieli akademickich Akademii, w szczególności w zakresie należytego wypełniania przez nich obowiązków dydaktycznych;
- ocenę poziomu merytorycznego i metodycznego prowadzenia zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich i inne osoby realizujące proces dydaktyczny;
- ocenę stopnia osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się na każdym etapie kształcenia;
- analizę ocen nauczycieli akademickich i innych pracowników związanych z procesem dydaktycznym w Akademii dokonywanych przez studentów i doktorantów po zakończeniu każdego cyklu zajęć dydaktycznych;
- analizę ankiet absolwentów Akademii;
- ocenę poziomu merytorycznego prac dyplomowych i końcowych na wszystkich prowadzonych poziomach, kierunkach, profilach i formach studiów;
- ocenę sposobów weryfikacji efektów uczenia się osiągniętych przez studentów w wyniku odbycia praktyk zawodowych;
- okresową ocenę przebiegu procesu dydaktycznego;
- ocenę jakości realizacji procesu dydaktycznego z użyciem metod i technik kształcenia na odległość;
- systematyczną ocenę skuteczności funkcjonowania Systemu zapewnienia jakości kształcenia.
§ 4
- Jednym z najważniejszych efektów działania Systemu jakości kształcenia jest uzyskanie akredytacji lub pozytywnej oceny komisji krajowych, międzynarodowych oraz komisji środowiskowych.
- Wprowadza się obowiązek poddania kierunków studiów (spełniających warunki do wystąpienia o akredytację) zewnętrznej akredytacji przez KAUT.
- Koszty akredytacji, o których mowa w ust. 1 i 2, są pokrywane z funduszy centralnych.
- Prorektor właściwy ds. kształcenia jest odpowiedzialny za przygotowanie i uaktualnianie planu akredytacji kierunków studiów przez środowiskowe komisje akredytacyjne, zatwierdzanego przez rektora.
III. Organizacja Systemu jakości kształcenia
§ 5
- Cele i przedsięwzięcia objęte zakresem działania Systemu jakości kształcenia realizowane są na szczeblu Akademii, przez wszystkie wydziały oraz przez ogólnouczelniane jednostki organizacyjne prowadzące zajęcia dydaktyczne.
- Nadzór nad wdrożeniem i doskonaleniem uczelnianego Systemu jakości kształcenia sprawuje rektor.
- Nadzór nad wdrożeniem i doskonaleniem wydziałowego Systemu jakości kształcenia sprawuje dziekan.
- W przypadku ogólnouczelnianej jednostki organizacyjnej prowadzącej zajęcia dydaktyczne nadzór nad funkcjonowaniem w niej Systemu jakości kształcenia sprawuje kierownik tej jednostki.
§ 6
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Systemu jakości kształcenia – w tym procesy obejmujące kryteria, metody i narzędzia służące do zapewnienia jakości kształcenia, jednostki organizacyjne i osoby odpowiedzialne za wdrażanie elementów systemu, a także sposoby i terminy realizacji przedsięwzięć wraz z wykazem i formą wymaganych zapisów dokumentacji określa rektor w drodze zarządzenia.
- Koordynacją wszystkich spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem Systemu jakości kształcenia zajmują się:
- pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia powołany na okres kadencji Senatu Akademii;
- pełnomocnicy dziekanów ds. jakości kształcenia powołani przez dziekanów na okres kadencji organów Akademii, a także przedstawiciele jednostek organizacyjnych prowadzących działalność dydaktyczną oraz jednostek organizacyjnych, o których mowa w §2 ust.4, powołani przez kierowników tych jednostek na okres kadencji organów Akademii;
- powołana przez rektora uczelniana komisja ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia;
- powołane przez dziekanów wydziałowe komisje ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia.
- Do zadań pełnomocnika rektora ds. jakości kształcenia należy:
- inicjowanie przedsięwzięć na rzecz doskonalenia jakości kształcenia;
- koordynowanie działań dotyczących oceny programowej i kompleksowej w ramach oceny jakości kształcenia na prowadzonych w Akademii kierunkach studiów;
- monitorowanie czynników wpływających na jakość kształcenia;
- nadzór nad dokumentacją Systemu jakości kształcenia;
- merytoryczne wsparcie i monitoring funkcjonowania wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia;
- opracowanie sprawozdania z oceny efektywności działania jednostek organizacyjnych Akademii odpowiedzialnych za proces dydaktyczny na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia;
- działalność na rzecz upowszechniania kultury jakości kształcenia w środowisku akademickim.
- Do zadań pełnomocnika dziekana ds. jakości kształcenia należy:
- uczestnictwo w pracach nad raportami samooceny przygotowywanymi dla potrzeb PKA i KAUT;
- zbieranie i analizowanie danych dotyczących funkcjonowania wydziałowego Systemu jakości kształcenia w celu określenia jego skuteczności i ciągłego doskonalenia;
- współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi wydziału w zakresie zapewnienia jakości kształcenia;
- nadzór i kierowanie pracami wydziałowej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia;
- przygotowanie sprawozdania z oceny działania wydziału na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia.
- W skład uczelnianej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia wchodzą:
- prorektor ds. kształcenia;
- pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia – przewodniczący komisji;
- przewodniczący senackiej komisji ds. kształcenia;
- kierownik Działu Organizacji Kształcenia;
- pełnomocnicy dziekanów ds. jakości kształcenia;
- przedstawiciele ogólnouczelnianych jednostek dydaktycznych;
- przedstawiciel Szkoły Doktorskiej,
- przedstawiciel Centrum Doskonalenia Kursowego;
- przedstawiciel Działu Spraw Studenckich;
- przedstawiciel „Biura Karier”;
- przedstawiciel studentów;
- przedstawiciel doktorantów;
- przedstawiciel Działu Organizacji Kształcenia – sekretarz komisji;
- inne osoby wyznaczone przez rektora.
- Uczelniana komisja ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia powoływana jest na okres kadencji organów Akademii. Skład osobowy komisji określa odrębna decyzja rektora.
- Do zadań uczelnianej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia należy:
- merytoryczne wsparcie i monitoring funkcjonowania wydziałowych komisji ds. jakości kształcenia;
- przygotowanie zasad realizacji i doskonalenia systemu jakości kształcenia w postaci jednolitych procedur ujętych w zasadach o których mowa w ust. 1;
- przedstawianie rektorowi propozycji działań mających na celu doskonalenie jakości procesu kształcenia w Akademii;
- przedstawianie Senatowi corocznych sprawozdań z efektów funkcjonowania Systemu jakości kształcenia oraz wdrażania projektów działań podnoszących jakość kształcenia.
- W skład wydziałowej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia wchodzą:
- prodziekan właściwy ds. kształcenia;
- pełnomocnik dziekana ds. jakości kształcenia – przewodniczący komisji;
- pracownicy z jednostek organizacyjnych odpowiedzialni za kierunki studiów realizowane na wydziale;
- przedstawiciele jednostek organizacyjnych wydziału;
- przedstawiciele studentów i doktorantów;
- inne osoby wyznaczone przez dziekana.
- Wydziałowa komisja ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia powoływana jest na okres kadencji organów Akademii. Skład osobowy komisji określa odrębna decyzja dziekana.
- Działanie wydziałowej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia jest wspomagane przez:
- zespoły dydaktyczne, powołane przez dziekana w celu opracowywania programów studiów na kierunkach realizowanych w wydziale oraz omawiania problemów metodyki prowadzenia zajęć;
- zespół ds. studiów podyplomowych.
- Do zadań wydziałowej komisji ds. funkcjonowania systemu jakości kształcenia należy:
- opracowanie i przedłożenie do decyzji dziekana wydziałowego Systemu jakości kształcenia, w celu określenia zasad wynikających ze strategii wydziału oraz zapisów niniejszego Systemu jakości kształcenia, służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości kształcenia na prowadzonych przez wydział kierunkach studiów o określonych poziomach, profilach i formach studiów;
- opiniowanie projektów programów studiów, a w szczególności zgodności koncepcji kształcenia z misją i strategią Akademii oraz strategią wydziału i polityką jakości kształcenia, a także ocena zgodności programów studiów z charakterystykami pierwszego i drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji, zgodności efektów uczenia się, określonych dla przedmiotów, z efektami kierunkowymi, prawidłowości doboru metod kształcenia i metod oceniania w odniesieniu do założonych efektów uczenia się, prawidłowości przypisania punktów ECTS przedmiotom/ modułom zajęć itp.;
- analizowanie i opracowanie wyników oceny jakości kształcenia zgodnie z przyjętymi procedurami;
- przygotowanie propozycji działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia na wydziale i monitorowanie realizacji tych działań;
- przedstawianie wydziałowej radzie ds. kształcenia corocznych sprawozdań z efektów funkcjonowania wydziałowego Systemu jakości kształcenia;
- opiniowanie projektów programów kształcenia w Szkole Doktorskiej opracowanych przez dyrektora Szkoły Doktorskiej w części dotyczącej przewidywanego uczestniczenia wydziału w kształceniu doktorantów według tych programów.
§ 7
Analizę i ocenę funkcjonowania Systemu jakości kształcenia prowadzą:
- na szczeblu wydziału – prodziekan właściwy ds. kształcenia na posiedzeniu wydziałowej rady ds. kształcenia, co najmniej raz w roku;
- na szczeblu Akademii – prorektor właściwy ds. kształcenia na posiedzeniu Senatu, co najmniej raz w roku;
- w szkole doktorskiej – zastępca dyrektora szkoły doktorskiej na posiedzeniu Rady Szkoły Doktorskiej, co najmniej raz w roku.